mandag 19. desember 2016

Juleforberedelser

Da begynner skrivingen igjen, og nå har jeg mye på hjertet. 

Det nærmer seg jul, og det med stormskritt. For de fleste er det fem dager igjen til julaften, men for meg er det bare fire dager til ribba skal i ovnen, og huset står på ende. Jeg må innrømme at jeg hadde litt bange anelser midt på dagen da jeg summerte opp hva som skulle gjøres og hvor mye tid jeg hadde.

Men er det ikke fantastisk! Akkurat da jeg sto på som verst med mine tankespinn og katastrofetanker, ringte ei venninne. Jeg fortalte hvordan jeg hadde det. Hun lyttet, og jeg kunne oppsummere at jeg ikke kunne gjøre mer enn en ting av gangen, og at ting ville ordne seg denne gangen også. 

Etter den samtalen hadde jeg bestemt meg for hva som var mest fornuftig å starte med, eller rettere sagt hva jeg plutselig hadde mest lyst til å starte med. Det ble maling. 

Jeg har nemlig snekkere som kommer og går, De har tatt oppdraget å bygge rekkverk både ute og inne samt å legge nye gulv i vindfang og gang nede. Nå er de ferdige med rekkverk ute. 

De er også ferdige med avrettingsmasse i vindfang og laminat i innergang. I morgen kommer de for å legge gulv i vindfang. Det er her malinga kommer inn. For å gjøre det lettere for meg selv, kunne jeg male tak og vegger i vindfang nå. Da trengte jeg ikke dekke til gulv. 

Og voila, voila! Tankegangen hadde snudd til at hvis jeg gjorde en jobb, gjorde jeg meg selv en god gjerning. På to dager er det blitt to strøk på veggene og ett i taket. det holder. Det ble bra!!

Og ikke nok med det: Jeg malte lister oppe i TVstua. der hadde jeg malt brannmur for flere uker siden og ikke kommet lenger.

Etter at jeg hadde kjøpt den siste malingboksen, var jeg innom Bohus. Der kjøpte jeg ei stålampe til stua og et saueskinn. Det har jeg ønsket meg lenge. Synes jeg fortjente det. Selvsagt fortjente jeg det ikke, men jeg hadde godt av å unne meg det. Det synes jeg er en bedre måte å si det på. 

Nå har jeg også ryddet litt her og der, og samlet plast og papir i gangen nede. Det skal få lov å stå der til i morra formiddag. Må ha noe å gjøre da også. Hører jeg at jeg er blitt bedre på planlegging?

Jeg var innom butikken og fikk tak i natron og surmelk til morgendagens baking. Og band og tape til de siste julegavene. Det handler om planlegging!!!

Jeg kjenner meg svett, men fornøyd. Kanskje det blir tid til det sosiale snart likevel?

Tirsdag er det korøvelse og da kommer Eirik hjem fra Trondheim. det gleder jeg meg til. Og jeg er også heldig som har Ragnhild og Håkon i nærheten. Det skal bli godt med jul, kjenner jeg. Også der er tankegangen snudd.

Lille julaften blir det oss fem.

Julaften blir det mamma, pappa og meg. Vi skal være på Feviktun. Der blir det middag og pakker. Jeg gleder meg til det også.


(bilder kommer senere når jeg finner adapteren)

Ingen kommentarer: