mandag 16. januar 2017

Nytt år

Det gamle året gikk ut på en veldig bra måte. Sitter igjen med gode minner, og noen dårlige som jeg har overvunnet. Nå har jeg lært (ikke en gang for alle, men i alle fall for en stund) å ikke dvele ved det som var tungt, men heller benytte anledningen til å gå videre i nye spor. 

Ting ordner seg.

En dag tenkte jeg veldig på alt det som hadde glippet litt for meg i jula: Gå tur, spise fornuftig, lese ei god bok, blant annet.

Men så snudde jeg dette til; hva kan jeg gjøre med det?

Jo, onsdag var det oppstart for turgruppe, og neste mandag var det en annen turgruppe. Jeg trengte ikke gå ut akkurat der og da, men jeg visste at det ble noe av det om ikke så lenge. Var det farlig da?

Spising; jeg hadde kost meg med maten i jula både alene og sammen med familien. Jeg visste at jeg hadde lagt på meg, men det var verd det. nå var det andre tider. Jeg valgte å ikke fokusere på alt jeg ikke måtte gjøre og heller finne gode aktiviteter eller annen mat når rastløsheten meldte seg. ja, for det er jo ikke fordi jeg er sulten at jeg spiser. 

Etter fjorten dager nå, er jeg faktisk kommet inn i rytmen med middag. Ikke fordi jeg har bestemt meg for å lage middag, men fordi jeg har handlet inn middag og gledet meg til å spise det jeg har laget. Da jeg først var igang, skrelte jeg en bolle full med gulrøtter som jeg tok av istedet for å åpne kjøleskapet innimellom måltidene.  Jeg skal ikke klare dette hver dag, men være glad når jeg klarer det. belønningen er god mat! Og jeg går ned i vekt!

Jeg har begynt å lese igjen. Har funnet igjen konsentrasjonen. Ingen voldsom beslutsomhet der heller. Begynte med lydbok da jeg var ute og kjørte. Bøker gir meg jo noe. La meg ta ei til, og så var jeg igang. Jeg har ikke lest mye i dag, men kanskje i morra.

Denne skal vi ha i litteraturgruppa neste gang. 

Vi mennesker trenger hverandre. 

Moralen er :

Vil du gå tur, bli med i en turgruppe
Vil du lese, bli med i litteraturgruppe.
Vil du gå ned i vekt og spise riktig, meld deg på kurs, eller vær bevisst når du handler

I dag har jeg hatt koselig Mary Kay kveld, Tar vare på utseende, legger vi et godt grunnlag for å lykkes med resten. Hvorfor legge vekt på velvære? For å ha det godt med seg selv, selvfølgelig! Da har man noe til andre også.

 

Ingen kommentarer: