tirsdag 10. januar 2017

Takknemlig

Det er kveld første juledag. Jeg har overnattet hos min mor fra julaften. Der fikk jeg en herlig frokost med kaffe og en god prat. Så rett derfra til kirken der vi sang på høytidsgudstjeneste. Reiste hjem for å hvile og fordøye inntrykk.

Jeg ryddet ut julegavene jeg hadde fått på sykehjemmet hos pappa. Hjemmelagde gaver fra søster og niese. Frokostblanding, saltede mandler, fikenmarmelade med tilhørende brieost. Og velværeprodukter fra den andre søsteren min. Det ligger omtanke i dette. Føler meg takknemlig. Og puslespillet fra mamma på 1000 brikker med motiv fra en palmeøy med gylne farger var også midt i blinken. Jeg kan finne ro og drømme meg bort. Og pusling var en syssel jeg alltid drev med i barndommen ved juletider.

Men så sovnet jeg på sofaen! Det var deilig. Våknet etter en time ganske  opplagt. Ryddet kjøkkenet. Godt å ha gjort det! Strikket.
Og sånn går dagene. En blanding av hvile og engasjement med familie og venner. Det er hvile i det også. Å vite at man er elsket og kan være den man er.

Andre juledag med sønnen min lå vi på sofaen å så på film. Det var det vi hadde lyst til. Ikke noe oppdekning, Ikke noe vanskelig konversasjon, men rett og sett en god film sammen. Jeg opplevde fellesskapet.

Besøk av søster og svoger en dag. Tror ikke vi tre har vært sammen alene på 35 år. Alltid har det vært barn, barnebarn, foreldre eller venner sammen med oss. Jeg koste meg veldig.

Jeg ble bedt til niesen min og mannen der vi spiste god mat og spilte spille med barna. Veldig bra!

Jeg var hos søsteren min og spiste steik og lekte med ungene. herlig!
Der traff jeg også nevøen min som var hjemme til jul,

Nyttårsaften ble et middag hos eksen med spilling og lek med barn, Etterpå reiste jeg til mamma og overnattet der. Koselig!

Høres det travelt ut? Nei. Det føltes ikke sånn. Jeg var hjemme og strikket innimellom.

Gryteunderlag


Julekuler


To puter til gave.Og det ble to til meg også

Ingen kommentarer: